Ewa Vesin
sopran

Śpiewaczka, doktor sztuki, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Urodzona w Lublinie, gdzie rozpoczęła swoją edukację muzyczną i drogę artystyczną.

Warsztat wokalny i kompetencje dydaktyczne rozwijała również na Yale University w USA pod okiem prof. Doris Yarick-Cross i Timothy’ego Shaindlina. Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej w Krakowie i Wrocławiu. Ukończyła podyplomowe studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka Nagrody Specjalnej oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007). Odznaczona Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2010) oraz Wrocławską Nagrodą Artystyczną (2022).

Artystka wykonuje zarówno partie operowe, jak i muzykę symfoniczną. Wielokrotnie kreowała główne role m.in. w dziełach: Halka S. Moniuszki, Umarłe miasto E. Korngolda, Łaskawość Tytusa W. A. Mozarta, Carmen G. Bizeta, Opowieści Hoffmana J. Offenbacha, Don Carlos, Otello i Trubadur G. Verdiego, Ognisty anioł S. Prokofiewa, Tosca i Turandot G. Pucciniego, Walkiria i Tannhäuser R. Wagnera, Dialogi karmelitanek F. Poulenca.

Artystka wykonuje również muzykę symfoniczną i oratoryjną. W swoim repertuarze ma m.in. dzieła: III Symfonia – H.M. Górecki, II Symfonia – G. Mahler, VIII Symfonia – G. Mahler, Messa da Requiem – G. Verdi, Stabat Mater – Karol Szymanowski, IX Symfonia – L. van Beethoven, Credo – K. Penderecki, VIII Symfonia – K. Penderecki. Brała udział w wielu festiwalach, m.in. Viva il Canto, Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Wagnerowski, Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal w Brnie, Singing Europe Wrocław, Międzynarodowy Festiwal im. Ludwiga van Beethovena, Leo Festival.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i Filharmonią Narodową w Warszawie, NOSPR-em, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonią Iuventus, Narodowym Forum Muzyki, Operą Wrocławską, Opera di Roma, Opera National Montpellier, Opera de Toulon, Národním Divadlem w Pradze i Theater an der Wien.

Artystka współpracowała z wybitnymi dyrygentami – Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Valery Gergiev, Alexander Liebreich, Paul McCreesh, Jose Maria Florencio, Ernst Kovacic, Benjamin Shwartz, Tadeusz Strugała, Łukasz Borowicz, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Benjamin Bayl, Alejo Perez, Bassem Akiki, Andrzej Boreyko, Oksana Lyniv, Michael Schoenwandt, Valerio Galli, Michele Mariotti oraz reżyserami: Hans Peter-Lehman, Waldemar Zawodziński, Roberto Skolmowski, Marek Weiss, Laco Adamik, Michał Znaniecki, Tadeusz Bradecki, Andrzej Bubień, Ivo van Hove, Mariusz Treliński, Emma Dante, Michael Gieleta, Ai Wei Wei, Rafael R. Villalobos i Silvia Paoli.

Sezon 2021/2022 otworzyła jako Tosca w premierowych przedstawieniach Opery Wrocławskiej – partię tę wykonywała również w Národním Divadle w Pradze oraz w Operze w Montpellier. W Opera di Roma, do której powróciła w listopadzie 2022 jako Madame Lidoine w Dialogach {“type”:”block”,”srcIndex”:1,”srcClientId”:”2233b400-f0ac-4316-9cea-64636834dca4″,”srcRootClientId”:””}karmelitanek F. Poulenca (otwarcie sezonu), śpiewała tytułową Turandot, którą wykonała również na wiosnę 2023 w Pradze. Jako Tosca pojawiła się w Hanowerze i Oslo. W czerwcu 2023 artystka zadebiutowała także jako Maddalena di Coigny w arcydziele U. Giordano Andrea Chénier na St. Galler Festspiele w Szwajcarii. W sezonie 2023/2024 Ewa Vesin wystąpiła w teatrach niemieckich – w Düsseldorfie (Turandot) oraz Hamburgu i Stuttgarcie (Tosca). Zadebiutowała również w jednym z najważniejszych teatrów operowych świata – brukselskim La Monnaie, w którym wystąpiła w premierowych przedstawieniach Turandot G. Pucciniego, roli, którą wykonała również w Teatro Massimo w Palermo we wrześniu 2024. Z kolei w październiku Artystka dodała do swojego repertuaru tytułową partię Walkirii, którą wykonała razem z zespołem Teatro Communale di Bologna w październiku 2024.

Zmień rozmiar czcionki